" Sebelum DIA memberi kesenangan kepada manusia, DIA berikan dulu kesusahan dan kerumitan. Semakin besar kesusahan itu, semakin besar kesenangan yang bersembunyi di belakangnya. Cuma kita perlu berusaha mencari kesenangan dan sabar menghadapi kesusahan. Jadi kita perlu banyakkan berdoa."

Search this Blog

Hiasan Plaster siling


Hiasan dalam bentuk lukisan, corak dan lepa kumai serlah seri ruang

SILING dianggap kebanyakan orang sebagai 'dinding kelima' kediaman. Oleh kerana kedudukannya di atas, selain berfungsi menyembunyikan pemandangan kurang menarik kerangka bumbung, tidak ramai sebenarnya yang mengambil berat soal penataannya.

Ramai yang membiarkannya sekadar dicat dan hiasan yang ada cuma lampu atau kipas. Bagi yang mampu, mereka boleh memilih pelbagai jenis siling lepa kumai yang menarik.

Hakikatnya, siling, seperti juga dinding, sekiranya diberi sentuhan kreatif, mampu mengindah serta menceriakan ruang. Pelbagai cara boleh dicuba demi menyerlahkan keindahannya, termasuk memasang siling berbeza ketinggian untuk mempamerkan fungsi ruang.

Sebelum itu, kenal pasti dulu siling jenis tinggi atau rendah. Siling rendah misalnya, sesuai bagi ruang luas yang bertujuan mewujudkan ruang duduk santai, selain ruang makan selesa manakala siling tinggi sesuai bagi bahagian seperti bilik tidur dengan syarat bilik itu luas.

Pasang sama ada panel sempadan kayu mahupun birai hias lepa kumai pada tempat pertemuan siling dengan dinding untuk membangkitkan karektor ruang. Dua kemasan ini boleh dipasang di mana-mana bilik pun, dengan syarat ketinggian silingnya melebihi lapan kaki. Anda boleh kreatif dengan menggabungkan lebih daripada satu motif dan corak menghiasi siling yang sama.

Siling berlapis dengan rekaan dan corak unik, selain mencuri tumpuan, juga penting sebagai prasyarat meletakkan candeliar serta lampu hiasan, khususnya di ruang makan. Menerusinya, pusat dan titik tengah ruang untuk dihiasi candeliar dan lampu gantung eksklusif, boleh dikenal pasti.

Binaan siling rekaan bingkai dengan elemen dekorasi digalakkan bagi kediaman yang mempunyai lelangit setinggi sembilan kaki. Jika berhasrat mengubahsuai kediaman terutama membabitkan bahagian atas kediaman, siling jenis ini mampu memenuhi keperluan estetika. Rekaan serta motifnya yang pelbagai berupaya membawa nafas baru struktur siling sedia ada.

Siling gaya bingkai yang tersohor sewaktu kegemilangan seni bina Greek dan Roman ini mengandungi lekuk panel sesuai menempatkan lampu rekaan melengkung dan bercahaya tumpu. Lampu ini apabila dinyalakan, boleh menghasilkan cahaya dan bayang menarik pada siling serta dinding.

INFO: Panduan menyediakan siling kreatif
  • Siling kubah tampil eksklusif andai ditambah papan nipis berhias manik mewah gemerlapan. Secara visualnya juga, ia menjadikan siling nampak dekat dengan lantai.
  • Pemasangan panel sempadan siling menyelitkan unsur hiasan di bahagian dinding dengan siling bertemu.
  • Siling dengan pola dan himpunan corak menaik atau menegak, memerlukan anda mendongak untuk melihatnya. Ini satu helah supaya ruang tampak lebih luas dan tinggi berbanding biasa.
Serlahkan keceriaan alang dan gelegar (kayu yang menyangga lantai) bumbung terdedah dengan mengecatnya menggunakan latar warna gelap dan bertentangan dinding.

0 ulasan: